14 April, 2010

Renungan

insaflah
taubatlah
wahai diriku


Jadikanlah hari esok lebih baik daripada hari ini,anda cemerlang sekiranya dapat meningkatkan tahap atau potensi diri untuk menjadi mukmin dan mukminah sejati,
Insyaallah......Boleh......Yakin pasti boleh

Renunglah Maksud Ayat dan hadith dibawah:

Firman Allah yang bermaksud:
......Cuhkuplah dirimu sendiri pada waktu ini sebagai penghitung/penghisab terhadap dirimu....(al Isra')

Rasulullah bersabda yang bermaksud:
"Hitunglah dirimu sebelum kamu dihitungkan di akhirat kelak....."

JADIKAN SOALAN-SOALAN INI BERPUTAR DI KEPALA KITA SEBELUM TIDUR

1.Adakah saya menunaikan solat lima waktu tepat pada masanya?
2.Adakah saya membiasakan diri solat berjemaah?
3.Adakah saya berbuat baik kepada kedua ibubapa sewaktu mereka masih hidupmatau setelah mereka meninggal?
4.Adakah saya telah membaca danm memahami al Quran atau Al Hadith hari ini?
5.Adakah saya ada membuat kebaikan hari ini?
6.Adakah saya mencaci dan berdusta kepada orang lain?
7.Adakah hari ini saya memberi nasihat untuk membetulkan kesila[an orang lain?
8.Adakah hari ini saya mengeratkan hubungan silaturrahim antara keluarga?
9.Adakha saya menjaga kehormatan dan hak jiran serta rakan?
10.Sudahkah saya mengelak pandangan dari yang haram?
11.Pernahkah saya mendamaikan pihak yang bersengketa?
12.Adakah saya telah mengelakan diri daripada dosa dan telah bertaubat dengan sebenarnya?

Sekian.....renung-renunglah.

No comments: